zondag 3 september 2017

Mijn vierde derdewereldtank

De Schwalbe Almotions zongen een lied over glad asfalt en wind mee. Van Hollandse luchten met heel in de verte een dreigende bui met van die regenslierten. Het ging ons voor de wind. We zaten comfortabel op onze gloednieuwe vakantiefietsen en genoten van het mooie Friese land. Met van die eindeloze vergezichten waardoor je elke bui al op kilometers afstand kunt zien aankomen.

Maar dit was niet zomaar een fietstochtje. Absoluut niet! Het was niets minder dan de generale repetitie voor onze grote najaarsreis. En dat wordt een tocht waarvoor je een extra degelijke vakantiefiets nodig hebt.

Wil je ook dit uitzicht? Ga dan naar Camping de Swetteblom bij Bears...
De week ervoor hadden we onze nieuwe Santos Travel Lite vakantiefietsen opgehaald. En omdat we die natuurlijk direct wilden uitproberen fietsten we een rondje door Noord Nederland. Vaste lezers van dit blog weten dat deze fietsen onze vierde vakantiefietsen zijn. Een Santos Travel Lite met Rohloff naaf en riemaandrijving, voorzien van solide bagagedragers en andere handige accesoires lijkt op dit moment de ideale vakantiefiets.

Dit soort voorzieningen moeten het onderhoud onderweg en thuis beperken ;-)
"Maar Paul", zullen er zijn die vragen, "omdat jij nu al jaren ter kerke gaat in de ligfietskerk: waarom hebben jullie geen vakantieligfiets aangeschaft?"  Da's natuurlijk een heel goeie vraag. Ik zou heel flauw ;-) kunnen antwoorden dat ik mezelf met een velomobiel niet over de altiplano van Bolivia zie rijden. Alsof er geen andere ligfietsen zijn; natuurlijk weet ik dat wel.

Ik ben ook niet zo iemand die de peperdure Idworxen en  Santossen heilig verklaart, maar ik ben nu eenmaal al meer dan dertig jaar ingesteld op rechtopvakantiefietsen. Zo'n nogal zwaar uitgevoerde Santos wordt op het bekende blog Fietsers Afstappen terecht een derdewereldtank genoemd. Tja, als die Rohloffnaaf het begeeft dan hebben we inderdaad een enorm probleem. Maar daar maak ik me geen zorgen over want anderen hebben op 'onze' fietsen al tienduizenden derdewereldkilometers afgelegd zonder majeure pech.

Ook met een ligfiets (waarschijnlijk één met grote wielen en dikke banden) kán ik vrijwel elke tocht maken die ik in de afgelopen dertig jaar gemaakt heb. Maar zoals gezegd,ik heb al een velomobiel en ben niet van plan een échte ligfietser te worden met  n+1 fietsen in de schuur, waarbij 'n' meestal >5 is ;-). Het comfort van een stoeltje met Ventisit ten opzichte van een zadel, ja dat zou ik af en toe wel eens kunnen missen. De extra kilometers die ik met een ligfiets zou kunnen maken? Ach dat  boeit me niet zo, tenslotte heb ik een zee van tijd en die kun je met élke fiets oversteken.

Dat tochtje door het wijdse Friese land was dan ook vooral ook bedoeld om de nieuwe fietsen nog even fijntjes af te regelen voor ze héél binnenkort samen met mij en Anja lang op reis gaan. Maar dat is een andere verhaal dat in een volgende blogpost thuishoort.

Uitrusten van het oversteken per trekpond. Ook met een ligfiets gaat zo'n trekpont niet lichter hoor...
Stug duw ik mijn derdewereldtank door het Friese land
Heel toevallig ;-) kruisten vier fietsers van LOL op hun rondje IJsselmeer bij Ossenzijl ons pad! Zij zouden die dag 370 kilometers of meer rijden. Wij hielden het na 105 kilometers voor gezien. Verschil moet er zijn!




5 opmerkingen:

  1. Het zijn en blijven toch mooie fietsen, die Santos maakt. Heb er op internet ook wel eens naar gekeken, je kan ze zelfs als racefiets bestellen. Of nog moderner en veelzijdiger, als gravelfiets.
    Goede keuze gemaakt volgens mij!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi hoor Paul. Ik heb zelf al even gegoogled over die riemaandrijving, dat vind ik wel apart. Bijna alleen maar voordelen inderdaad. En ook heeft men het over een verzwaard frame/kooi die de naaf en riem op de plaats houd en op jouw foto is het inderdaad indrukwekkend....en het lijkt ook niet moeilijk die riem te vervangen.

    Ik vraag me alleen af : de distributieriem van auto's is ook sterk en gaat lang mee maar draait wel onder beschermkappen. Hebben de tanden van die riemen in praktijk geen last van (modder)zand of steentjes ?

    Of is het meenemen van 1 reserve exemplaar voor jullie 2 fietsen wel nodig ? ( men heeft wel overal fietskettingen, maar riemen ? )

    En...waarom hebben onze velomobielen dat nog niet ?? Al dat geratel en geritsel....:-)))))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er gaat een reserveriem mee. Is heel licht en opgerold in een doosje. Vervangen kan simpel door een deel van het frame te verwijderen. Stenen en modder schijnt geen probleem te zijn.

      Verwijderen
    2. Een riemaandrijving is (nog) niet verenigbaar met derailleurversnellingen.

      Groet

      Erwin en Tante Lies

      Verwijderen
  3. Het is dat ik niet wil bukfietsen met mijn lange lijf, anders kocht ik ook een Santos. Mijn ideale toer/vakantiefiets bestaat nog niet: 2 x 28 inch, brede banden, voorwielaandrijving met Rohlof en riem, zoals de Cruzbike, natuurlijk zonder smerige ketting.

    BeantwoordenVerwijderen